Hej, hoi, hallo! – Allereerst, ja ik leef nog, ik heb deze vakantie niet geblogd en ik heb er spijt van, SORRY!- [(even opnieuw beginnen, want deze inleiding trekt op niets.) oja het artikel van vandaag gaat over Faalangst!]

Hej, hoi, hallo! Zo’n bijna 3 maanden geleden, kwam er een artikel online met daarin uitleg over nieuwe series. Kun je je dat nog herinneren? Ik was het in ieder geval een beetje vergeten, maar een lieve lezeres vroeg onlangs aan mij waar deze artikels bleven. Vandaar dat ik vandaag een eerste artikel heb uit de serie: How To Deal With… Dit maal is het onderwerp “FAALANGST”

Faalangst is geen verzinsel.

Allereerst wil ik even iets ontkrachten. Sommigen zeggen namelijk dat faalangst niet bestaat, dat het tussen je oren zit. Wel faalangst is wel degelijk iets psychisch, maar daarom is het niet erg. En daarom is het al helemaal niet verzonnen, nep of aandachtszoekerij! -Sorry, dit moest ik even gezegd hebben.-

Je hebt faalangst in ergere en minder ergere vormen. Het is hoe dan ook vervelend en je wenst het niemand toe!

Mijn verhaal: Faalangst

Ik leid aan faalangst. Een redelijk ernstige vorm, maar eigenlijk nog niet zo heel erg lang. Het begon bij mij allemaal eind tweede middelbaar. (Dat is nu zo’n ruim jaar geleden). Ik had een examen wiskunde en ik had stress -wat trouwens geheel normaal is. Het was het laatste examen voor de zomervakantie en ik had er redelijk goed voor geleerd. (Dat dacht ik toen, was trouwens helemaal niet waar) Goed ik had niet slecht geleerd eh. Ik kon het toen ik thuis vertrok, maar had er niet met inzicht in geleerd.

Lang verhaal kort. Ik had stress en het werd steeds erger. Op het examen zelf had ik rap de theorie vragen beantwoord (Thank god dat ik dat deed) en daarna raakte ik in paniek. Ik kreeg een totale black-out en wist niets meer. De simpelste dingen zoals 1+1=2 vond ik niet meer. (dat is  niet echt handig bij een wiskunde-examen.) en ik begon te wenen.

Sindsdien ben ik bang om naar een toets/ examen te gaan. Ik ben bang dat ik opnieuw een black-out zal krijgen.

Faalangst is natuurlijk meer dan alleen schoolgerelateerd. Zo heb ik ook een angst om dingen verkeerd te doen. Ik doe daarom veel dingen niet. Omdat ik bang ben het niet juist te doen (denk aan antwoorden op school of springen over de bok)

Als laatst ben ik dan ook bang om te falen voor mensen, ik ben bang om iets niet goed te doen voor hen, niet goed genoeg te zijn. Dat breekt je echt, ik zweer het je.

Tips voor mensen met faalangst.

  1. Vergeet nooit dat iedereen fouten maakt. Jij ook, maar dat hoort erbij.
  2. Jij bent hoe dan ook fantastisch. Met of zonder die stomme faalangst. Mensen beoordelen je echt niet op dat vlak. Neem het van mij aan!
  3. Stop met zeggen dat je iets niet kan. JIJ KAN DAT WEL! Zolang je erin gelooft. Ik geloof in je.
  4. Als iets even niet lukt, laat het voor wat het is. Bekijk het een half uurtje later. en ga in dat half uurtje even naar buiten, zonder gsm en leef je uit.
  5. Blijf niet bij de pakken zitten. Eén keer een mindere toets is echt niet erg!

De tips stellen misschien niet veel voor, want het is moeilijk om hierover tips te geven.

Lots of Love

Lore

 

5 thoughts on “faalangst | how to deal with #1”

  1. Hey!
    Ik herken mezelf hier ook volledig in… vorig jaar (2de middelbaar) heb ik dat ook gehad… op 3 examens… alleen wist ik niet dat dat zo heette… ik heb ook door de stress black-outs en het is verschrikkelijk. Dit jaar heb ik het mijn klastitularis verteld zodat hij weet wat de oorzaak is…

  2. Ik heb geen faalangst, maar ik snap dat het echt heel vervelend kan zijn! Ik heb altijd wel dat ik ontzettend zenuwachtig ben voor presentaties, waardoor ik soms ook een blackout heb, Maar ik hoop dat dat weg gaat als ik het vaker doe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *